RRG meetings

DokMa seminar

 

Information about the topics is contained in the Google calendar

 

2020/21

L&C — usually on Fridays, 9:00–10:30, online

G&R — usually on Tuesdays, 13:15–14:45, online

2019/20

L&C — usually on Fridays, 9:00–10:30, RRG Lab, building AB, Szamarzewskiego 89

G&R — usually on Tuesdays, 13:15–14:45, room 70, building AB, Szamarzewskiego 89

2018/19

A&R — usually on Fridays, 9:00–10:30, RRG Lab, building AB, Szamarzewskiego 89

GaR — usually on Fridays, 13:30–15:00, room 70, building AB, Szamarzewskiego 89

UVH reading group — usually on Fridays, 11:30–12:00, room 70, building AB, Szamarzewskiego 89

 

2017/18

(usually on Fridays, 9:30–11:30, RRG Lab, building AB, Szamarzewskiego 89)

15.11.2017 Natalia Żyluk, “Find Out”: quantitative and qualitative analyses of solutions to an abductive task

15.11.2017 Andrzej Gajda, Abduction in connectionist inductive learning and logic programming system

02.03.2018 Dajana Bieganowska, Eureka! O momencie „Aha!” słów parę

09.03.2018 Kinga Antonik-Jonczyk, Omsknięcia abdukcyjne, czyli o błędach i niedociągnięciach podczas rozwiązywania zadania Find Out

23.03.2018 Dominika Gorol, The Selective Laziness of Reasoning — adaptacja badania dla grupy wyspecjalizowanej: szachiści

13.04.2018 Aleksandra Czyż, Kinga Ordecka, Propositional Logic Programs and Haskell

20.04.2018 Mariusz Urbański, Joanna Grzelak, On a simple model of a simple game: 'Guess Who?’ and Inferential Erotetic Logic

18.05.2018 Agata Tomczyk, Proof search in modal logic K. Haskell implementation of a hypersequent calculus

25.05.2018 Andrzej Gajda, Abductive hypotheses — discussion

08.06.2018 David Bieber (Schuhfried), Maciej Kotynia (Cognific) i cała załoga, Podsumowanie normalizacji WST

15.06.2018 Natalia Żyluk, Standardized Epistemological Understanding Assessment: the final act

15.06.2018 Dajana Bieganowska, Find Out and „aha!”: GSR lessons

 

2016/17

(usually on Wednesdays, 9:45–11:45, RRG Lab, building AB, Szamarzewskiego 89)

19.10.2016 Marek Rybka, The uncanny valley hypothesis

26.10.2016 Katarzyna Paluszkiewicz, Different linguistic forms of quantifiers in deductive tasks

16.11.2016 Vít Punčochář, Paradoxes of classical logic

07.12.2016 Frank Zenker, What do we mean by “fallacy”?

14.12.2016 Dorota Żelechowska, Poznawcze korelaty rozumowania dedukcyjnego

18.01.2017 Marek Rybka, UNH — plan badania

22.02.2017 Dagmara Dziedzic, Wpływ trudności na satysfakcję z wykonania zadania

01.03.2017 Dominika Pankow, Error classification for Raven’s APM

01.03.2017 Alexander Bolotov (University of Westminster), Normal Forms for Branching-Time Logic (CTL and beyond): theory and application:

Abstract: We present a generic technique to translate formulae of a number of branching-time logics (CTL, ECTL, ECTL+) into the formalism called Branching Normal Form (BNF). The language of BNF is used as part of the deductive clausal resolution method. The talk will explore the specifics of these branching-time logics and how it is tackled in the translation. We also show the link with the automata and draw applications, in particular, how this framework can tackle useful periodic properties, or invariants.

08.03.2017 Kinga Antonik-Jonczyk, Rozgrywka w „Kim jestem?” jako przykład rozumowania abdukcyjnego

29.03.2017 Anna Kostrzewa, Wybrane przykłady semantyk sytuacyjnych

05.04.2017 Marek Rybka, Hipoteza doliny niesamowitości — warunek kontekstu

12.04.2017 Dorota Żelechowska, Natalia Żyluk, Find Out — opis procesu konstrukcji narzędzia

 

2015/16

(usually on Wednesdays, 9:30–11:30, RRG Lab, building AB, Szamarzewskiego 89)

21.10.2015 Karolina Karpe, Natalia Maryniaczyk, Weronika Potok, Mikołaj Michta, Katarzyna Paluszkiewicz, Adaptacja i modyfikacja narzędzia do badania stylów epistemicznych

04.11.2015 Andrzej Gajda, C-IL2P

18.11.2015 Andrzej Gajda, Adam Kupś, Logic Programming, Abduction in C-IL2P

02.12.2015 Andrzej Gajda, Adam Kupś, Logic Programming with negation, Backpropagation

09.12.2015 Andrzej Gajda, Logic Programming with both negations

20.01.2016 Andrzej Gajda, Adam Kupś, C-IL2P and framsticks

27.01.2016 Mariusz Urbański, Sets of situations, topicality, and question relevance

09.03.2016 Mateusz Kaczor, Złożoność obliczeniowa procedur abdukcyjnych opartych na metodach tabel analitycznych i tabel syntetycznych

16.03.2016 Mariusz Urbański, Między Scyllą formalizmu a Charybdą machania rękami: o uczeniu logiki na studiach kognitywistycznych

13.04.2016 Andrzej Gajda, Adam Kupś, A connectionist approach to abductive problems: employing a learning algorithm

27.04.2016 Andrzej Gajda, Adam Kupś, A connectionist approach to abductive problems: employing a learning algorithm

18.05.2016 Violetta Krajewska, Immersion

25.05.2016 Maria Trela, Proces decyzyjny w obliczu wyzwania: scenka rodzajowa z wnikliwym klientem

15.06.2016 Natalia Żyluk, Test giętkości dedukcyjnej

 

2014/15

10.10.2014 Research statements: Dorota Leszczyska-Jasion, Pawe Łupkowski, Mariusz Urbański, Katarzyna Paluszkiewicz, Małgorzata Kisielewska, Andrzej Gajda, Szymon Chlebowski

17.10.2014 Paweł Łupkowski, Techniczne aspekty związane z pisaniem pracy magisterskiej

31.10.2014 Mariusz Urbański, Katarzyna Paluszkiewicz, Test stylów rozumowania dedukcyjnego

7.11.2014 Paweł Łupkowski, Aleksandra Rybacka, Niekooperatywne strategie graczy w konkursie Loebnera — ludzie vs. programy. Edycja 2012

21.11.2014 Małgorzata Kisielewska, Metody badania rozumowań kreatywnych

28.11.2014 Szymon Chlebowski, Andrzej Gajda, Zadanie selekcyjne Wasona — replikacja badań Lambalgena i Stenninga

19.12.2014 Paweł Łupkowski, Oliwia Ignaszak, Modelowanie kooperatywnego rozwiązywania problemów w środowisku gry QuestGen z wykorzystaniem logiki pytań

9.01.2015 Dorota Leszczynska-Jasion, Inferencyjna Logika Pytań

16.01.2015 Dorota Leszczynska-Jasion, Metoda dowodów sokratycznych

30.01.2015 Jakub Ryfa (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Gospodarki Międzynarodowej; Doji Technology), Problemy, wyzwania i dobre praktyki związane z projektowaniem skutecznych gier edukacyjnych

27.02.2015 Aleksandra Grzelak, Dorota Leszczyńska-Jasion, Automatyczne generowanie dowodów w systemie aksjomatycznym dla KRZ przy użyciu Metody Dowodów Sokratycznych

06.03.2015 Agata Gołaś, Dynamic Epistemic Logic

20.03.2015 Natalia Maryniaczyk, „Takie życie”: badanie rozumowań za pomocą wywiadów

20.03.2015 Andrzej Gajda, Szymon Chlebowski, Test selekcyjny Wasona

27.03.2015 Dorota Leszczyńska-Jasion, Scenariusze erotetyczne

17.04.2015 Katarzyna Paluszkiewicz, Mariusz Urbański, 50(?) twarzy dedukcji

15.05.2015 Frank Zenker (Lund University, Sweden & Konstanz University, Germany) Bias, Debias, Rebias — or: how to tame critters of the mind?

Abstract: We suggest that effective critical thinking instruction must simultaneously address aspects of cognition, motivation, and technology in ways that bear stronger resemblances to personalized medicine than to the currently typical forms of university level teaching. We briefly review the case for ameliorative prescriptive intervention and provide an explanation-sketch for the rise and current popularity of late 20th-century research in psychology and cognitive science on heuristics and biases in human decision-making and choice. Introducing some useful analytical distinctions, we turn to the mixed empirical results on the effectiveness of select debiasing techniques, identify some reasons why this research has so far not delivered, and make brief methodological comments. The talk offers a positive forward-looking view based in an improved understanding why an important topic such as debiasing has remained incomparably less well studied, and has produced far fewer “neat” results, than the regular experimental demonstration of allegedly ubiquitous human biases lead one to expect.